Het is toch al weer een tijd geleden sinds ik een stukje over een bord of kaartspel heb geschreven. Maar destijds ben ik dit begonnen om en mijn mening over spellen te geven. Maar ook om op deze manier jullie te introduceren aan nieuwe spellen. Dus we maken meteen een grootste entree met T-Rex
T-Rex
De naam klinkt als spannend en de doos ziet er ook erg spannend uit. Maar na een snelle blik in de spelregels kwam ik er achter dat dit eigenlijk mens-erger-je-niet is, maar dan in een nieuw jasje gestoken.
Ik neem aan dat iedereen mens-erger-je-niet kent, maar behalve dat de pionnen in dit spel vervangen zijn door miniaturen van dinosaurussen heeft dit spel toch nog een aantal leuke veranderingen ten opzichte van het oude, saaie en vooral bekende mens-erger-je-niet. Zonder al te veel aan het concept te veranderen.
Zoals je kan zien op het kleurrijke en mooi geïllustreerde speelbord. beginnen alle spelers naast elkaar in de gekleurde vakjes met het start bordje ernaast. In plaats van dat iedereen op gelijke afstand van elkaar begint. Het leuke hieraan is, dat je op deze manier vanaf het begin af aan al tactisch kan spelen en vooral ook je medespelers kunt dwars zitten.
En de spelers moeten ook naast elkaar weer stoppen bij de gekleurde vakjes waar Finish staat.
Zoals jullie kunnen zien zijn er ook een aantal pijlen op het spelbord. Deze geven aan in welke richting je mag lopen als je aan de beurt bent. Bij splitsingen mag je zelf kiezen welke kant je op gaat.
De opzet van het spel is erg makkelijk. Als je aan de beurt bent gooi je met drie dobbelstenen. Namelijk een zwarte dobbelsteen en twee witte dobbelstenen. Met de zwarte dobbelsteen mag je namelijk de grote T-Rex het aantal vakjes verplaatsen wat je gegooid hebt. En in tegenstelling tot je eigen dinosaurussen mag de T-Rex elke kant op lopen die je wilt. Hij mag alleen niet op de paarse of blauwe vakjes komen.
Doordat je om de beurt de T-Rex kan verplaatsen kan je het tactisch spelen. Want komt de T-Rex op een vakje te staan met een andere dino dan neemt hij deze naar zijn hol (waar het bordje T-Rex staat) en alleen als de speler in kwestie een keer 6 gooit krijg je hem terug. en dan moet je weer vanaf het begin af aan de ronde lopen.
En zoals vanzelfsprekend wint degene die als eerst al zijn dinosaurussen in zijn eindvakjes heeft staan. Waarbij geldt dat je precies het juiste aantal ogen moet gooien om uit te komen daar. Maar er is meer!
Je dinosaurussen kunnen lopen. Maar ze mogen niet op hetzelfde vakje uitkomen. Gebeurt dit wel, dan gaan ze strijden tegen elkaar. De speler die aanvalt (die dus op het bezette vakje wilt komen) gooit met drie dobbelstenen de verdediger erna met 2. Degene die het hoogste gooit wint. De verdediger wint ook bij een gelijke worp. En de winnaar blijft op het vakje staan. De verliezer moet naar een blauw vakje naar keuze. Dit is een rivier. Hier zijn de dinosaurussen veilig en kunnen elkaar niet aanvallen.
Als je net begonnen ben kan het handig zijn om mensen uit te dagen en zo snel verder te komen. Maar later in het spel kan het onhandig zijn als je al ver bent.
De rivier zelf is trouwens ook een manier om een stukje van de route af te snijden. Al kan je daar alleen maar in komen als je een 6 gooit.
Dus… T-Rex?
Naast het gewone mens-erger-je-niet ken ik dan ook keezen wat een variant is op mens-erger-je-niet maar dan met kaarten in plaats van een dobbelsteen. Maar ik vind deze variatie op mens-erger-je-niet ook erg leuk, en waarschijnlijk leuker om te spelen dan het originele spel.
Dit komt mede door de mooie illustratie van het spel. En het feit dat onderling alle dinosaurussen ook nog anders zijn. In het boekje staat per dino een korte beschrijving.
Maar ook omdat dit een variant van mens-erger-je-niet is waarbij het niet gaat om geluk hebben met wat je gooit, maar ook een deel tactiek hierin meegenomen kan worden. Want neem je dezelfde route als je tegenstanders? Of neem je een andere route al is die misschien iets langer? Ga je tegenstanders aanvallen met de kans/risico een stuk vooruit/achteruit gezet te worden? En vooral weet je de T-Rex zo te bewegen dat jij veilig bent maar je medespelers door hem gepakt worden?
Daarnaast maakt het 't concept van mens-erger-je-niet spannender doordat je meteen al naast elkaar begint.
Een van de grootste nadelen denk ik, is dat het daarnaast ook gewoon wel een variatie op mens-erger-je-niet blijft. Een leuk spel, maar na een paar keer spelen heb je het wel gezien. Misschien dat de doorgevoerde wijzigingen er toch in zullen slagen het spel zelf langer leuk te houden om te spelen. Maar dat zal de tijd uitwijzen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten