zaterdag 11 oktober 2014

Spel 1: Fluxx


De eerste keer dat ik kennis maakte met Fluxx werd er vooraf gezegd tegen me. "Of je vindt dit spel helemaal geweldig, of je vindt het helemaal niets!"
Een opmerking die later inderdaad bleek te kloppen.

Allereerst is er de vraag, wat is Fluxx? Zoals je op de foto hierboven ziet omschrijft het zichzelf als "The card game with ever-changing rules!" Een omschrijving die het spel grotendeels wel samenvat.
Fluxx is een kaartspel waarbij continu de regels van het spel veranderen maar ook het doel van het spel telkens veranderd. Waardoor het keer op keer een leuk en verassend spel blijft. Duurt het dit potje 2 minuten voor het over is? Of ben je een halfuur bezig?

Het spel bevat uit kaarten uit verschillende categorie. Het fijne is dat iedere categorie een eigen kleur heeft. Zodat je snel en makkelijk kan zien wat je in je hand hebt.
De basisregel die in het begin gebruikt wordt is erg simpel. Iedere speler krijgt 3 kaarten die ze in hun hand houden. En iedere beurt, pak je een kaart en speel je een kaart.
Tussen de kaarten die je in je hand kan hebben zitten de volgende kaarten:



New Rule Cards:
Dit zijn de kaarten met een gele rand. Zoals de naam al doet vermoeden zit dit kaarten met regels erop. In de loop van het spel komen er telkens weer regels bij, maar er zijn ook kaarten waarbij er weer regels weg gaan.
Die regels kunnen van alles zijn. Namelijk dat je iedere beurt 2 kaarten van de stapel mag pakken. Of een regel waarbij je 0 kaarten in je hand mag houden. Of een regel waarbij je alle kaarten in je hand moet spelen.
Het leuke aan die regels is dat ze ook ingaan op het moment dat ze gespeeld worden. Als iemand de kaart op gooit Hand Limit 0 (zoals boven op de foto) betekend het dat niemand kaarten in zijn hand mag hebben, dus moet iedereen op dat moment (ook als ze niet aan de beurt zijn) hun kaarten weg gooien.
De combinatie van regels maken het spel grappig en onvoorspelbaar. De persoon voor jouw kan 5 kaarten moeten pakken, 3 kaarten spellen en de rest weg gooien omdat de hand limit 0 is. Degene voor jouw kan makkelijk een kaart spelen waardoor jij gewoon maar weer 1 kaart mag pakken en 1 kaart mag spelen.





Keeper Cards
Keeper kaarten zijn de kaarten met een groene rand. En hier draait het spel eigenlijk om. Op alle Keeper kaarten zie je een plaatje en een titel staan, zoals hier op de foto Money (geld) en Dreams (dromen)
Er worden in het spel Goal kaarten gespeeld, deze bepalen het doel van het spel. Als je dat doel behaald hebt dan heb je gewoon. Het merendeel van de doelen die er zijn is het verzamelen van een combinatie van Keepers. Iedere Keeper zit er maar 1 keer in. Maar zo simpel is het niet.
Je kan denken dat je bijna gewonnen hebt omdat in jouw beurt je de laatste Keeper kan neerleggen en je zo wint. Maar iemand kan ook weer een ander Doel kaart spelen, waardoor er weer een heel ander doel nagejaagd moet worden om te winnen.

Nu is het wel zo dat 1 Keeper wel in combinatie met telkens andere Keepers in meerdere doelen voor kan komen. Dus Keepers zijn altijd wel handig om te hebben in dit spel. Als je een Keeper speelt leg je die voor je neer.




Creeper Cards
Creeper kaarten hebben een zwarte rand en zijn eigenlijk de slechte tegenhangers van Keepers. Op het moment dat je een Creeper pakt, moet je die direct open voor je neerleggen en een nieuwe kaart pakken.
Vaak kan je niet winnen als je een Creeper voor je hebt liggen. Ook al heb je de andere kaarten om het doel te behalen. Nu zijn er gelukkig wel wat kaarten in het spel waarbij je van die Creepers af kunt komen, maar veelal is het geen gunstige kaart om te krijgen.
Nu is er wel een bepaalde Doel kaart waarbij je twee Creepers nodig hebt om te winnen.

Maar gelukkig zitten er in verhouding tot Keeper kaarten maar weinig Creepers in het spel.



Goal Cards
De kaarten met de roze rand zijn doel kaarten. Deze geven aan wat het doel is wat je moet bereiken om te winnen. Zoals je op deze foto ziet, bestaan beide doelkaarten allebei uit een combinatie van 2 keepers.
De persoon die beide Keepers van een doel voor zich heeft liggen wint het spel. Het werkt dus niet zo als speler A de ene kaart heeft en speler B de andere kaart.
Maar als iemand een nieuwe Doel kaart speelt komt het vorige doel te vervallen. Waardoor je de ene keer heel dichtbij de winst kan zijn, en de andere keer weer heel ver verwijderd van het doel kan zijn.



Action Cards
De kaarten met een blauwe rand zijn actie kaarten. Kortom een actie die je kan doen. Veelal kunnen deze gunstig voor jouw zijn, maar lang niet altijd. Er zitten kaarten bij waarbij je nog een beurt mag doen. Kaarten waarbij je de kaarten die je in je hand hebt moet doorgeven naar de speler naast je. Of kaarten waarbij je bepaalde regels weer mag weg halen. Of dat je alle Keepers en Creepers op tafel mag schudden en het aantal kaarten wat iemand had weer terug geven aan ze, waardoor iemand weer heel andere Keepers of Creepers kan hebben.


Dus… Fluxx?
Zelf vind ik Fluxx een erg leuk spel omdat het erg onvoorspelbaar blijft. De ene keer ben je 5 minuten bezig met een potje, de andere keer een halfuur. Nu is het ook gewoon een heel makkelijk spel om te leren, en om even snel te doen.

Op het doosje staat dat het voor 2 tot en met 6 personen gespeeld kan worden. Maar gelukkig is dit wel een spel waarbij gesmokkeld kan worden. Je hebt wel minimaal 2 spelers nodig, maar je kan het ook best met 7 of 8 personen spelen. Wat heel erg fijn is.
Daar moet ik wel bij vermelden dat moet hoe meer spelers je het speelt hoe leuker het wordt, omdat je dan nog minder grip op de situaties hebt. Maar ook dat het sowieso langer gaat duren. Omdat continu de regels door iedereen veranderd wordt en het doel veranderd wordt. Dus dan kan het al gauw een uur zijn wat je met een potje bezig bent. Maar zo lang het gezellig is, waarom niet?
Al moet je er wel voor uitkijken, dat juist door dat veranderende element je het niet te lang speelt, want als een potje een uur duurt, dan wil je op een begeven moment ook gewoon stoppen ermee.

Het leuke aan Fluxx is dat hij er in verschillende thema's is. Binnen ieder thema blijft het spel en hoe het werkt wel het zelfde, maar de kaarten zijn dan gebaseerd op de thema's. In Zombie-Fluxx heb je bijvoorbeeld Creeper kaarten die Zombies zijn, In Stoner Fluxx heb je bijvoorbeeld als Keepers dingen als Weed, Fire en in Piraten Fluxx mag je bijvoorbeeld een extra kaart pakken als je een beurt langs  als piraat praatte.

Door de diversiteit in thema's zal er altijd wel een versie bij zitten die jouw aanspreekt.
Natuurlijk als je met een grote groep ben kan je 2 spellen combineren, maar mijn tip is dan om 2 dezelfde versies met elkaar te combineren. Want anders kan het echt heel lang duren voor eindelijk een doel behaald is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten